Digital clock

Thursday, March 3, 2011

Kembara Johor

Selesai tugasan di DDM, kami bertolak ke PPA Muar. Hujan di sepanjang perjalanan kami. Ablu Lo Lohin memandu dengan berhati-hati. Bagi hilangkan mengatuk, si Apis melayannya berborak. Aku yang kepenatan asyik merakamkan gambar-gambar yang menarik.   
Hujan masih lagi mencurah-curah. Nak layan mata pun..., sian kat Ablu Lo Lohin lak. Menarik ja tenggok
tempat orang. Dah lama aku tak ke Muar ni. hampir 20 tahun yang lalu.... 

Terasa lapar lah pulak. Si Apis dan Ablu Lo Lohin tu dah mula bercerita tentang Mee Bandung Muar...wah kecor air liur ku...takde cerita lain..., makan! makan! memang betul2 hebat my team ni bab2 makan.

Selepas mendapat kunci penginapan daripada pegawai IO PPA Muar, kami pun terus mencari tempat tersebut. Nak berehat dan mandi. Pastu kami nak pergi makan Mee Bandung Muar. Jauh juga tempat penginapan PPA Muar ni, lebih kurang 2 km dari PPA Muar. Sesampai ja di tempat tersebut....., wah misteri lah pulak tempatnya.....

Tempat penginapan ni rupa2nya bersebelahan dengan dewan PPA Muar. Selesa juga tempatnya walaupun misteri....

Ini lah biliknya. Tersusun kemas. Kami terus mencari tempat masing2 untuk lepaskan penat.

Petang masih lagi bersisa. selepas kami berehat dan mandi....., kami keluar lah ke Pekan Muar. Tujuan kami yang utamanya, nak mencari restoren mee bandung Muar. Akhirnya dapat kami temui juga kedai tersebut, apa lagi.....jom makannnnnn.....Sedappp

Pembuka selera dengan mee bandung...di sulam dengan air kegemaranku...Nescafe benggggg...Sempat lagi rakamkan gambar Ablu Lo Lohin..

Bersebelahan dengan kedai mee bandung tu.., terdapatnya kedai murtabak Singapore..Si Apis dan si Ablu ni sibuk lak nak makan murtabak ni. Aku memang dah tak larat dah nak makan, tapi dorang masih lagi hebat sehingga menjilat pinggan...
Memang sedap murtabak Singapore ni. Aku dapat merasanya sikit ja. dah tak larat nak makan lagi...

Monday, February 28, 2011

Rekreasi Luar: PEMILIHAN KASUT TREKKING

Rekreasi Luar: PEMILIHAN KASUT TREKKING: "Adalah diterima semua penggiat rekreasi bahawa pemilihan kasut antara faktor penting dalam merealisasikan kejayaan sesuatu aktiviti rek..."

Kembara Selatan

Perjalanan kami bermula pada 25hb. Jan yang lalu. Selepas makan kat Separa Bukit, kami bertolak lah ke PS untuk lokasi yang pertama sesi fotografi. Team untuk kali ini terdiri dari Ablu Lo Lohin, Apis dan aku.
Perjalanan kali ni, dalam musim hujan. macam mana lah nanti nak shooting ni... 






Kami di iring oleh Pn. Zura dan Tn. Kolek untuk sesi fotografi ni. Bermula pukul 10.00  pagi sehinggalah pukul 1.00 tghari baru lah siap sesi tersebut. Penat sangat2 lah. Misi kat Seremban ni dah berjaya untuk dapatkan aktiviti SKM.








Ini lah juadah yang Pn. Zura hidangkan untuk kami. Memang membuka selera kami semua, tapi sayangnya aku tak dapat nak makan banyak...aku dah makan kat Separa Bukit. Masih lagi kenyang. Tenggok Apis dan Ablu Lo Lohin selera gajah...masih mampu lagi habiskan makanan tu....hehehehe. hebat lah my team...  






Selesai makan kami terus bertolak ke Melaka. Destinasi kami kali ni ialah Galeri Ayer Keroh. Sesi fotografi kat galeri ni tertumpu pada produk kraf.










Bangunan Galeri yang tesergam indah. Mempunyai rekabentuk kesultanan Melayu Melaka. Aku suka sangat tenggok rekabentuk dahulu kala. Nanti aku akan abadikan pelbagai rekabentuk yang ada di negara kita ni dalam kembara ku yang akan datang... 
    






Suasana dalam galeri amat menarik. Terpegun aku pada satu sudutnya..Set kerusi rotan. Seingat aku lah, pada zaman kanak2 dulu design camni lah set kerusi ruang tamu. Kini dah timbul balik design yang dulu2....














Kerusi santai bersama famili sambil makan keropok lekor cecah sos "cok'let". Sedap terangkat....
Mengimbau kenangan masa aku kecik2 dulu. Terima kasih lah pada pengusaha nya yang masih lagi meneruskan rekabentuk zaman2 60an - 70an.










Pada malam nya aku keluar makan dengan famili ina kat Malim Ikan Bakar. Sebelum makan, si abang siap cakap lagi "kita pergi solat maghrib kat mana?". Dalam hatiku ni terdetik, bagusnya anak2 kecil ni...tidak lupa solat. Pandai mendidik anak sedari kecil untuk terus beribadat kepada Allah.







Inilah Masjid Al-Alami, MITC tempat kami solat maghrib berjemaah sebelum kami menjamu selera kat Malim Ikan Bakar.

Hidangkan siakap 3 rasa telah menjadi pilihan untuk makan malam kami pada hari tu. Tenggoklah, ikan dah tinggal tulang. Terima kasih ye ina. 


Pagi 26hb. Jan. aku bersama team terus ke DDM untuk sesi fotografi aktiviti penternakan, batik dan pertanian. Sesi bermula di tempat penternakan kambing. Kambing yang diternak disini ialah terdiri dari kambing import jenis kambing Boer.

Sesi fotografi kali ini musim hujan. Kena berhati-hati takut rosak lak kamera dan peralatan2 yang lain.

Terdapat kambing tempatan untuk dikacukan dengan kambing jenis Boer ni. Kambing yang dalam foto ni, merupakan kambing betina dan tunggu masa untuk lahirkan anak. Kambing yang bunting akan diasingkan supaya tidak berlaku kecederaan.

 Selepas itu, kami telah dibawa oleh Tn. Ramli untuk sesi fotografi di tempat perusahaan batik. Kebetulan kawan aku lak yang jadi tenaga pengajar kat situ. Asri merupakan kenalan lama aku. Sebelum dia bekerja di tempat sekarang ni, masa kat kampong dia telah bekerja di kilang batik. Banyak corak-corak batik tradisional yang Asri lakarkan pada kain2 tersebut. 

 Corak-corak batik yang dilakarkan dengan pensil terlebih dahulu sebelum dicanting. Selepas dicanting barulah diwarnakan dengan teliti.  

 Hasil corak yang dihasilkan oleh Asri. Masih tertumpu kepada corak-corak tradisional. Memang tampak keasliannya dan amat menarik.

Selesai sesi fotografi di tempat batik, kami di iring oleh Tn. Ramli ke tapak pertanian. Luas juga tempatnya, kalau tak silap aku lebih kurang 4 hektar.

Dalam kehujanan tu, aku tertarik dengan kegigihan 'incharge' tapak pertanian ni. Dorang gelarkan 'incharge' tu sebagai sarjan potato. Aku lupa lak nak tanye nama penuhnya...hehehe. memang hebat sarjan potato ni, hujan tidak menghalang untuk dia teruskan kerja2 yang di pertanggungjawab kan kepadanya.  

Kebun mentimun yang sedang subur dan keluarkan hasil beberapa kg untuk setiap pagi masa memetik.


Aktiviti penternakan ayam kampong juga ada dijalankan di sini. Kalau singgah kat sini, terkempunan jika tak dapat makan hidangan daging ayam kampong. Terdapat lebih kurang 200 ekor ayam kampong diternakan di sini.

Disini juga terdapatnya tempat penetasan anak2 ayam dan juga itik.

Selain dari dedak, ternakan ini juga diberikan makanan yang diproses sendiri dari pelbagai sumber termasuk lah daripada ikan, lebihan makanan dan sebagainya.
Ayam-ayam yang telah matang akan disembelih dan diproses di sini sebelum dijual. Jualan ayam-ayam kampong di sini adalah mengikut tempahan daripada pelanggan tetap.  
Setelah seharian menjalani sesi fotografi, tiba lah masa untuk aku dan kawan2 beredar dari DDM. Penat teramat sangat meredah hujan, becak dan kawasan yang berbukit. 



 




Sunday, January 30, 2011

Konvoi Genting

Pagi ni kami semua bersiap-siap nak ke puncak genting....brrrrr sejuknya nak mandi...satu bilik air ja yang ada air panas. Rebut-rebut dengan kanak-kanak rebina.eeeee pening kepala aku ni. Dalam kelam kabut tu, masih ada gak yang sedang nyenyak tidor rupa-rupanya...
Pada malam tu, aku tak dapat nak tidor awal. Tenggok dorang tu.., masih lagi meriah. Aku ambik kamera dan keluar. Aku nak rasai suasana malam. Jika ada idea yang datang..., ok jugak tu. Dalam pada aku melayan suasana malam tu...Aku nampak satu objek...Lampu dan Malam. Terang dan Gelap. Ada maksud yang tersirat tu... 
Aku terpanggil untuk ke atas sana.., malam tu sejuk sangat2. Langkahku terhenti pada satu sudut kolam renang. Dalam terang cahaya lampu tu.., aku rakamkan foto2. Ntah apa lah yang aku rakamkan tu..terasa kosong ja jiwa. Di tepi kolam tu aku menyusun langkah demi langkah kakiku. Tetiba, kaki terhenti! Eh, ok gak ambik gambar kakiku...hehehe. takde idea....
Pagi tu...., sementara menunggu dorang semua ni bersiap-siap...aku tenggok si Syafiq sedang beri makan si tupai. Ramai lah peminat2 nya. Ada yang geram2 nak pegang, ada yang geli dan macam-macam lagi lah. Aku sekadar melihat ja telatah dorang tu...lambat lagi lah ni untuk ke puncak Genting......boringggg
Aku lepak kat luar...sambil-sambil tunggu dorang bersiap...aku mundar mandir lah tenggok apa-apa yang menarik. Banyak juga bunga-bunga yang menghiasi tempat penginapan ni. Cantik ja bila dah diabadikan untuk gambar kenanganku di sini.

Menarik pokok ni....Aku suka tenggok. Macam ada sesuatu ja disebaliknya...tapi apa ye? Mesti lah cerita tentang pokok..    
Setelah sekian lama aku menunggu dorang tu bersiap-siap.., akhirnya dapat lah kami bertolak. Aku masih lagi risaukan tentang kereta aku ni. Sempot2 ja....walaupun kereta aku tu camtu.., masih lagi dapat kejar mengejar dengan dorang ni. Aku potong, dia potong. Aku potong, dorang lak potong...wah meriah tu...Aku nak potong lagi...,tapi tak jadi.! Nun di sana aku nampak sebuah lori dah tergolek. Takut, seram dan insaf. Potong memotong kami telah lupakan...Pandu lah secara berhemah. heheheheh...tau pun takut!!!!
Bila dah panjat memanjat bukit ni..., keretaku dah semakin sempot. Sampai satu tempat tu....tiba-tiba Cekebabooooommmmmm bunyi satu letupan yang amat kuat. Cermin depan kereta dah memutih. Aku terpaksa memberhentikan kereta kat tepi jalan...semua geng-geng yang lain tu pun ikut sama. Dorang semua meluru kepadaku. Si Apiz, Ustaz, Amin dan Wan nampak cemas, tapi aku masih tetap Cool ja. Dalam hati ni....tuhan ja yang tahu.
Ke hulu ke hilir gak aku mencari air untuk ku penuhi tangki kereta. Rupa2nya hose tangki air yang tercabut. Kereta tu masih boleh gerak. Cemas amat cemas...tapi dah rasa lega. Fuuuh!!!
Letih aku berjalan...
Ni masa bak kanak-kanak rebina tu semua naik kereta kabel. Sempat lagi nak posing-posing. Ada sorang si kenik tu, nangis-nangis tak mahu naik...menjerit-jerit cam dirasuk...kecoh lah tempat tu...Akhirnya naik gak...tapi muka memang pucat...heheheh  
Berkabus tebal sepanjang perjalanan ke puncak Genting tu. Gambar ni dirakamkan oleh si Syafiq. Aku dan geng g ngan kereta...Jumpa kat puncak sana...
Dah penat-penat ngan kereta sempot.., aku, ustaz dan wafi sempat lagi urut badan. Memang best ja. Hilang gak lengguh2 badan. Rasa cam nak terlena dibuatnya.. 
Berposing ramai-ramai. Sian lak, aku tak dapat nak posing sama...
Ni berposing masa dah nak balik. Macam-macam aksi. Hanya inilah yang ok sikit dari yang tak ok tu. Macam-macam ragam...
Malam tu aku amat kepenatan...makan malam pun aku rasa cam takde selera. Rasa ja cam takde selera, tapi makan bertambah-tambah gak...hehehehe. Sambil-sambil lepak tu.., aku keluar bersama kamera ku..Waaaah, umah sebelah ada moto besar laaa...teriak ku..Dorang yang dari tadi asyik dok melayan kepenatan tu.., terkejut. Masing-masing keluar dan tinjau-tinjau moto tu. Alang kah  bestnya dapat naik moto ni...tapi boleh ke aku bak moto ni????

Malam-malam terakhir aku di Genting...Banyak kenangan. Malam tu, walaupun badan rasa penat sangat, tapi aku tak dapat nak lelapkan mata. Walaupun malam kian semakin tua, kemeriahan dengan gurau senda famili sentiasa kedengaran. Aku memerhati kan saja telatah dorang tu dari sudut ruang tamu. Terkebil-kebil melayan mata yang sukar untuk tidor...dari jauh aku tenggok warna-warna malam di Genting. Menarik suasana malamnya.....Sekian...